Lucruri pe care nu le stiai despre scarile rulante

Mall-urile, aeroporturile si cazinourile sunt toate locuri in care probabil ati folosit o scara rulanta. Scara in miscare reprezinta o alternativa la ascensoare si este ceva ce toata lumea stie sa foloseasca. Unele persoane stau pe loc pe ele si profita de transport, in timp ce unii chiar urca sau coboara in timp ce scara rulanta este in miscare pentru a face calatoria chiar mai repede. Dar de unde a venit ideea scarii rulante?

MPIFMA

Un om din Massachusetts, pe nume Nathan Ames este creditat cu brevetarea primei scari rulante in 1859, in ciuda faptului ca nici un model de lucru al designului sau nu a fost construit vreodata. Nu mai tarziu de 30 de ani mai tarziu, in 1889, Leamon Souder si-a brevetat dispozitivul de tip scari rulante care a folosit o serie de trepte si legaturi articulate intre ele pentru a transporta pasageri intre etaje. Cu toate acestea, la fel ca modelul lui Ames, nici dispozitivul lui Souder nu a fost construit vreodata. Souder a avut apoi alte patru brevete pentru dispozitive de tip scara rulanta, inclusiv doua care erau pentru o scara rulanta cu miscare in spirala. Cu toate acestea, toate desenele sale detaliate au ramas pe hartie si nu s-au construit niciodata.

Un francez a inventat un alt tip de scara rulanta in 1898, care a fost construita si utilizata in magazinul Harrods din Londra. Aceasta scara rulanta a folosit o curea din piele continua, realizata din mai multe bucati legate intre ele, care poate transporta persoanele numai in directia ascendenta. Se spune ca au fost persoane care s-au ranit urcand pe aceste scari rulante, nestiind sa le foloseasca.

O companie elvetiana numita Schindler, care s-a diferentiat si si-a castigat un renume pe piata de scari si trotuare rulante, si-a prezentat prima versiune a scarii rulante la mijlocul anilor ’30. Ca preturi, nu au fost foarte mari la inceput. Astazi, compania Schindler este cel mai mare producator de scari rulante si al doilea mare producator de lifturi din lume, avand niste preturi pe masura, dar si calitate a dispozitivelor comercializate. Pe piata din Romania, poti achizitiona trotuare rulante de la IFMA.

Franarea regenerativa, care presupune preluarea energiei mecanice nedorite si transformarea ei in electricitate, in loc sa  lase sa se disipeze ca si caldura, este bine stabilita in automobile precum Toyota Prius si a facut, in ultima perioada, incursiune in locomotivele feroviare. In ambele cazuri, un motor electric, care transforma curentul in energie mecanica, isi inverseaza scurt functia de generator, transformand energia mecanica in curent.

O problema pentru masini este ca fluxul de energie electrica este atat de mare incat bateriile au probleme sa o absoarba. In ultimul deceniu, companiile au utilizat franarea regenerativa in ascensoare. In mod normal, ascensoarele utilizeaza contragreutati care sunt egale cu masa unei masini ascensor semi-goale. Daca masina merge cu o singura persoana in ea sau coboara plina, este necesara o lupta impotriva gravitatiei si trebuie sa fie folosite franele. Acum, ideea s-a raspandit la scari si trotuare rulante. Exista si locuinte cu scari rulante sau lifturi (vezi casa dulce casa cu lift la scara).